Blogi-kirjoitukset

Domainpäätteen valitseminen yrityksen kotisivuille
Yrityksen kotisivujen domainpääte voi vaikuttaa niin brändin uskottavuuteen kuin löydettävyyteenkin. Suomessa yleisimmin käytetyt domainpäätteet ovat .fi ja .com, mutta tarjolla on myös monia muita vaihtoehtoja kuten .eu, .net, .org, .ai, .shop ja .design. Ennen päätöstäsi, käydään yhdessä läpi yleisimpien domainpäätteiden hyviä ja huonoja puolia eri tilanteisiin ja tavotteisiin.
Tiesitkö että .com pääte on kansainvälisessä käytössä noin 44%:lla kaikista internetin verkkosivuista, kun taas seuraavaksi suosituimpaan .orgiin luottaa vain 4.2% verkkosivun omistajista.
.com - Kansainvälisyyden merkki
.com on tunnistettavissa ympäri maailman, ja siihen liittyy usein mielikuva kansainvälisestä ja globaalia toimintaa harjoittavasta yrityksestä. Com itsessään on lyhenne englanninkielen sanasta 'commerce' ja pääte tarkoitettiinkin alunperin vain yritysten käyttöön, tänä päivänä se on kuitenkin paljon alkuperäistä laajemmassa käytössä.
Pääte sopiikin pääsääntöisesti vähintään hyvin minkä tahansa toimialan yritykselle, mutta kotimaisille markkinoille tähtääville pienyrityksille se ei silti ole aina optimaalisin vaihtoehto. Com päätteen suosio tuo myös omat haittapuolensa - kilpailun takia monet hyvät .com päätteiset domainit ovat jo varattuja, ja vapaana olevat .com domainit ovat yleensä kaikista kalleimpia päätteitä. Siitä huolimatta jos yrityksesi domain käyttää suomenkielistä sanaa, saatat huomata että haluamasi nimi voi olla varattuna kotimaisella .fi päätteellä mutta vapaana .com päätteellä.
.fi - Suomalaisuuden symboli
.fi-pääte on Suomen kansallinen domainpääte ja viestii yrityksesi kotimaisuudesta - mutta senhän jo varmasti tiesit, eikö niin? Mutta tiesitkö että Google ja muut hakukoneet antavat hakutulosten etusivulle paikallisilla domainpäätteillä varustetuille sivustoille enemmän näkyvyyttä?
Tästä syystä .fi päätteen hyödyt eivät rajoitu vain luotettavuuden ja paikallisuuden viestimiseen asiakkaille, mutta se voi myös konkreettisesti auttaa uusia asiakkaita löytämään yrityksesi kotisivut.
Muut vaihtoehdot
.net voi olla ihan pätevä ja luotettava pääte sekä kansainvälisillä että kotimaisilla markkinoilla. Usein se valitaan kuitenkin B-vaihtoehtona siksi että halutumpi .com tai .fi domaini saattoi olla varattu tai liian hintava. Net-pääte voi olla myös .comia parempi vaihtoehto jos se lausuessa rimmaa tai kuulostaa muuten harmoniselta yrityksesi nimen perässä.
.org on lähes yhtä suosittu kuin .net, mutta yrityskäyttöön se on mielestäni lähes aina virheellinen valinta. Org-pääte antaa usein kävijöille mielikuvan voittoa tavoittelemattomasta organisaatiosta tai yhteisöstä. .eu-pääte on myös vaihtoehto jota suosittelen välttämään yrityskäytössä väärän mielikuvan takia.
Toimiala-spesifit päätteet kuten .ai, .dev, .design, .tech, .fashion ja .ski taasen voivat olla hyvinkin jämptejä valintoja vahvistamaan potentiaalisten asiakkaidesi mielikuvaa yrityksesi toimialasta ja palveluista jo ennenkuin he ovat kotisivuillasi vierailleet. Näiden vaihtoehtojen pääongelma on kuitenkin se, ettei niitä aina koeta aivan yhtä luottamusta tai ammattimaisuuden mielikuvaa herättäviksi vaihtoehdoiksi .com ja .fi päätteisiin verrattuna.
Jätä kommentti